Velg- & bandmaat

Deze informatie pagina is door Bedrijfswagen Velgen opgezet als extra service naar u toe. Op deze informatie pagina vind u alle informatie omtrent de maten van bedrijfswagen velgen en banden.

Velgenmaat

De juiste velg onder uw bedrijfswagen is enorm belangrijk. Het draait niet altijd alleen maar om de looks. Het moet natuurlijk ook nog veilig zijn! Op deze pagina leggen we uit wat een Steekmaat is, een ET waarde, de Naafdiameter, de Inchmaat, de J-maat en wat er bedoeld wordt met 4-gaats of 5-gaats.

De velgenmaat wordt altijd aangeduid in inches. Deze is ook belangrijk bij aanschaf van nieuwe banden. Op de autobanden worden de inches altijd aangegeven met een R aanduiding (bijvoorbeeld R16 is 16 inch).

De meest voorkomende velgenmaten kunnen variëren van 13 t/m 21 inch. In sommigen gevallen nog groter. Bij het uitkiezen van een velg heb je nog de keuze uit verschillende materialen.

Zo kun je kiezen uit stalen velgen, chromen of lichtmetalen velgen. Wanneer je lichtmetalen velgen te duur vindt kun je natuurlijk altijd gaan voor stalen velgen en wieldoppen kopen die lijken op lichtmetalen velgen. Ook bij wieldoppen moet je letten op de juiste inch-maat.

Velgenmaat

Velg code

De velg code vind je op een velg. Hieronder de uitleg van velgmaat: 8½Jx17H2LK4x100 ET35.

8½: velgbreedte in inches
J: hoorncode
X: wiel uit 1 deel
17: velgdiameter in inches
H2: dubbele hump
LK100: 4 gaten met steekcirkeldiameter, ook wel steekmaat, in mm (ruimte tussen de boutgaten)
ET35: de ET-waarde is 35 mm

Hoeveel gaats is een velg?

Naafgaten

Hierboven een voorbeeld van een velg met 5 gaten. Om een velg te kunnen monteren op een bedrijfswagen zijn er gaten in de velg gemaakt zodat hij met bouten vastgezet kan worden. Soms zijn er wieldoppen gemonteerd waardoor je niet kunt zien hoe de velg vast zit. Wieldoppen worden vaak gebruikt op stalen velgen.

Elke velg heeft een aantal gaten. Hoeveel gaten hangt van de autofabrikant af. De meeste auto’s hebben 4 of 5 gaten in de velg zitten waar de bouten doorheen gaan. Vroeger kwam je ook nog wel eens auto’s tegen met 3 gaten. Exclusievere en grotere bedrijfswagens kunnen ook wel meer dan 5 gaten per velg hebben.

Wat is de steek bij een velg

De steek of steekmaat bij de velg is de afstand tussen de gaten in de velg welke bedoeld zijn voor de bevestiging.

Steekmaten

Bij een 4-gaats of 6-gaats velg kun je de afstand opmeten tussen de overliggende gaten. Je meet dan van het midden van het ene gat naar het midden van het gat dat daar recht tegenover ligt.

Bij een 5-gaats velg liggen er recht tegen over andere gaten geen gaten waardoor je niet op dezelfde manier kunt meten als bij de 4- of 6-gaats velg. Bij de 5-gaats velg kun je de velg zou houden dat je 3 gaten op een rij hebt waarbij het middelste gaat naar je toe wijst. Je meet dan de afstand tussen de 2 buitenste gaten.

Steekmaat aanduiding

De steekmaat wordt altijd aangeduid in combinatie met het aantal gaten, dus bijvoorbeeld 4 x 100. Dit betekend dat er 4 gaten zijn waar bij afstand tussen de gaten 100 is. Er wordt altijd gerekend in mm (millimeters).

Veel voorkomende steekmaten:
3-gaats velgen: 3×112
4-gaats velgen: 4×98 / 4×100 / 4×101,6 / 4×108 / 4×110 / 4×114,3
5-gaats velgen: 5×98 / 5×100 / 5×105 /  5×108 / 5×110 / 5×112 / 5×114,3 / 5×115 / 5×118
6-gaats velgen: 6×127 / 6×130 / 6×135 / 6×139,7

Velgdiameter

De velgdiameter wordt altijd in inches aangegeven. Inches is een Engelstalige maateenheid, 1 inch = 2,54 cm. De diameter van een velg meet je op door een denkbeeldige lijn te trekken in het midden van de velg en de lengte op de meten.

Het aantal cm (centimeters) deel je door 2,54 en dan weet je precies hoeveel inch een velg is. Een velg van 16 inch is bijvoorbeeld 40,6 cm in doorsnede. Met de velgmaat of de grootte van de velg bedoeld men vaak de diameter van de velg in inches.

Velgen Inch-maat

Moderne bedrijfsauto’s hebben vaak 18 inch of 20 inch velgen eronder zitten. In veel gevallen kun je ook een grotere velg onder je auto zetten voor een sportievere look. Het is aan te raden om nooit meer dan 2 velgenmaten hoger te gaan om nog enige comfort te behouden. Grotere velgen betekenen plattere banden.

De omtrek van het wiel moet gelijk blijven anders kunnen de banden de wielkasten raken en wijkt je snelheidsmeter af. Je kunt dus van 18 inch naar 20 inch en dat is 2 maten groter. Uiteraard is het mogelijk om meer dan 2 maten groter in inchmaat te gaan. Houd u er dan wel rekening mee dat de banden platter worden en het rijcomfort niet ten goede komt.

Wat is de ET-waarde

De ET (of off-set) geeft aan hoeveel het midden van de velg afwijkt van het montagepunt. ET 0 (nul) geeft dan aan dat het montagepunt (M op onderstaande foto) exact in het midden van de velg ligt. In de afbeelding hieronder zie je de letter C welke staat voor center (midden), de letter M van montagevlak en ET.

De ET-waarde wordt berekend vanaf het midden van de velg tot aan het montagevlak. De linker kant is de buitenkant van de velg welke naar de straat toe wijst. De rechterkant van de velg is de kant naar de auto toe. Bij veel velgen staat aan de binnenzijde van de velg in het metaal zelf vaak een ET-waarde vermeldt.

ET-waarde

De ET-waarde bepaald hoe ver de velg naar binnen of naar buiten steekt ten opzichte van de wielkast. Eigenlijk dus de diepteligging. De ET-waarde wordt berekend d.m.v de afstand vanaf het midden van de velg (lengtedoorsnede) tot aan het bevestigingspunt. Dit in mm vertegenwoordigd de ET-waarde. De ET-waarde is namelijk altijd in mm.

Als de ET-waarde hoger wordt dan komt de bevestiging van de velg feitelijk meer naar buiten waardoor het wiel dieper in de wielkast valt. Als de ET-waarde lager wordt, dan zit de bevestiging van de velg meer naar het midden en komt de velg juist meer naar buiten. Een velg met een ET-waarde van 25 (foto links) komt dus meer naar buiten dan een velg met een ET-waarde van 40 (foto rechts). Het verschilt tussen 40 en 25 is 15 wat 15 mm betekend.

ET-waarde_Vergelijking

Ga je voor een andere set velgen dan is een afwijking van 5 mm in de ET-waarde acceptabel. Stel je originele velgen hebben een ET-waarde van 30 dan kunnen je nieuwe velgen 25 of 35 worden. Een grotere afwijking kan er toe leiden dan het weggedrag anders wordt en dat de wielen de wielkasten kunnen raken.

Naafdiameter

De naafdiameter/naafgat is de uitsparing in de velg welke bedoeld is voor de as van de bedrijfswagen. Dit moet heel nauwkeurig passen zodat de velg goed uitgelijnd zit in het midden van de bevestiging. Ook het naafgat of naafdiameter wordt in mm uitgedrukt.

Naafdiameter   Naafgat diameter

De J-maat van een velg

De J-maat duidt de breedte van de velg aan. Officieel wordt de letter J voor de vorm gebruikt maar hier kun je in praktijk ook de breedte uit halen. 1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).

J-maat

Uitrekenen welke band er op welke J-maat past:
De band moet altijd breder zijn dan de velg. Dit kan tussen de 10 mm en 30 mm breder zijn. Een velg die 7 J breed is, die is omgerekend 17,8 cm breed (7 x 2,54 cm). In mm is dat 178mm. Als je daar minimaal 10 mm bij op telt kom je op 188.  Dit betekend dat er een bandenmaat-breedte van 195 op kan.

De breedte van banden wordt ook in mm weergegeven en gaan altijd met stappen van 10 omhoog. Een 205 brede band zou ook passen omdat het verschil tussen 205 en 178 maar 27 is en dat val nog binnen het maximum van 30.

Nog een rekenvoorbeeld voor een velg van 6,5 J:
6,5 J = 6,5 inch = 16,51 cm = 165,1 mm
Minimaal 10 mm erbij kom je op 175,1 mm = een 175 brede band
Maximaal 30 mm erbij kom je op 195,1 mm = een 195 brede band

Centreerringen

Is van een andere velg de naafdiameter kleiner dan past de velg niet op de bedrijfswagen. Is van een andere velg de naafdiameter groter dan kunnen er zogeheten pas-stukjes worden gebruikt welke centreerringen worden genoemd.

Deze vullen de ruimte op tussen de naaf (as van de auto) en het naafgat (uitsparing in de velg). Bij het kopen van andere velgen moet je dus ook op de naafdiameter letten. Is het naafgat in de nieuwe velg kleiner dan wat je nodig hebt, dan past de velg niet op de bedrijfswagen.

Velgenmaat veranderen

Wil je grotere velgen onder je bedrijfswagen? In veel gevallen is dat geen probleem. Let er wel op dat je bandenmaat ook anders wordt. Heb je nog een setje losse banden liggen voor bijvoorbeeld de winter kijk dan wel of deze op de velgen passen!

Als je van een kleine naar een grote velg gaat veranderd niet alleen je inchmaat maar ook de breedte van je band en de hoogteverhouding. Je band wordt dus breder en platter.

Het is belangrijk om vooraf uit te zoeken welke maat je nodig hebt. Als de bandenmaat verkeerd is dan kan de omtrek van de band veranderen. Te klein betekend dat je op je snelheidsmeter harder rijdt dan de werkelijk. Bij een te grote omtrek, rijdt je langzamer volgens de kilometerteller en loop je het risico dat de band je wielkast raakt. Dit kan vooral gebeuren als je afslaat en een drempel neemt.

Welke maten/upgrades zijn veilig?
Je kunt in veel gevallen 2 maten groter dan wat origineel is op de bedrijfswagen. Heb je een 15 inch dan kun je naar 17 inch. Heb je 16 inch dan kun je naar 18 inch. Als je 3 maten of meer groter gaat wordt de band erg plat en verminderd het rijcomfort.

Elke oneffenheid in het wegdek zul je voelen en de bedrijfswagen zal stugger veren. Hieronder leest u meer informatie over het kopen van gebruikte velgen met banden die onder uw bedrijfswagen passen.

Banden

Elke autoband heeft naast het merk ook een bandenmaat er op staan. Deze bandenmaat is opgebouwd uit meerdere codes waardoor het voor veel mensen lastig te begrijpen is wat er allemaal staat.

Wij hebben hieronder een begrijpelijk verhaal gemaakt van de bandenmaat. De bandenmaat is opgebouwd uit 6 factoren namelijk de breedte van de band, de hoogte van de band, het type band, de velgmaat, het draagvermogen en de snelheidsindex.

Bandenmaat

Breedte van de band

BandbreedteDe breedte van de band wordt weergegeven in mm (millimeters). In het bovenstaande voorbeeld is het getal 195 te zien. Dit betekend dat de band 195 mm breed is. De breedte van de band kan variëren van 125 mm t/m 335 mm.

De breedte gaat altijd in stappen van 10 mm. Bandenmaten lopen daarvan van 125-135-145-155-165-175-185-195-205-215-225-235, etc. Bij de gemiddelde middenklasser in Nederland is de bandbreedte 205 mm breed.

 

Hoogte van de band

In de bandenmaat is het getal wat na de breedte van de band komt (2de gedeelte) de hoogte van de band welke een percentage is van de breedte van de band. In het voorbeeld hierboven is dat getal 55. Dit betekend dat de hoogte van de band 55% van de breedte van de band is welke in dit voorbeeld 195 mm is. Uitrekenen kan eenvoudig door de breedte van de band (195) te vermenigvuldigen met 0,55. Je komt dan uit op 107,25 mm

 

R Bandtype

DiagonaalbandHet bandtype is in bijna alle gevallen met de letter R aangeduid. R staat voor Radiaal. Radiaal vertelt hoe de vervaardiging van de band tot stand is gekomen. Bij een Radiale band zijn stalen koordlagen loodrecht op de draairichting aangebracht, dus in de breedte van de band. Hierdoor is de band erg soepel en behoudt het contact met het wegdek in bochten. De tegenhanger van de Radiaalband is de Diagonaalband. Bij de Diagonaalband zijn de koordlagen diagonaal over de band heen geplaatst.

 

Velgmaat band

De velgmaat is de maat van de velg waar de band precies omheen past. Dit is de binnenmaat van de autoband en de buitenmaat van de velg. De velgmaat wordt bijna altijd aangeduid in inches. De maateenheid ‘Inches’ worden veel in Engelstalig landen gebruikt en wordt aangeduid met het symbool ” wat wij zien als een aanhalingsteken. Een inch is gelijk aan 2,54 cm.

Kleinere bedrijfswagens hebben vaker een kleinere velgmaat dan grotere auto’s. Om een grotere velg passen bredere banden welke nodig zijn voor een betere wegligging en kunnen tevens een hoger gewicht aan.

Tegenwoordig worden bedrijfswagens steeds vaker met grotere velgen uitgerust (18″ / 20 “) omdat dit niet alleen mooier en sportiever staat maar ook omdat de banden gangbaarder zijn wat ze weer goedkoper maakt. Vroeger reden er veel bedrijfswagen rond met 15 inch en 16 inch. Tegenwoordig is dat 18 inch en 20 inch.

Draagvermogen banden

Het draagvermogen van een autoband wordt in een code weergegeven. Deze code bestaat uit 2 cijfers. In ons voorbeeld staat hier 90. Volgens het tabel staat de code 90 voor 925 KG. Dit betekend dat deze band een gewicht van 925 KG kan dragen zonder het te begeven.

Voor een kleine bedrijfswagen is dit voldoende. Voor een zwaardere bedrijfswagen zou dit te weinig zijn. Ook al zou de voorbeeldband om de velg van een bestelbusje passen is de band niet geschikt voor de toepassing. In het onderstaande tabel zie je de codes welke corresponderen met het gewicht in KG.

Code KG Code KG Code KG Code KG Code KG
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600

V Snelheidsindex

SnelheidsindexDe snelheidsindex is een lettercode welke direct volgt na het draadvermogen (2 cijfers). De snelheidsindex vertelt wat de maximumsnelheid van de band is. In ons voorbeeld 195/55 R16 87V is de letter V de code die de snelheid aangeeft. De letter V staat voor 240 Km p/u. Dit is de maximum snelheid die de band mag.

Harder rijden kan dus gevaarlijke situaties opleveren. In het onderstaande tabel zijn alle lettercodes van de snelheidsindex weergegeven met de daarbij horende maximum snelheid.

Code KM p/u Code KM p/u Code KM p/u Code KM p/u
M 130 P 150 Q 160 R 170
S 180 T 190 H 210 V 240
W 270 Y 300

Loop- of rijrichting

Wat los staat van de bandenmaat is de loop- of rijrichting. Sommige banden hebben een pijl op de zijkant van de band staan. Deze pijl geeft de draairichting/looprichting aan van de band. De pijl moet altijd richting de voorkant van de bedrijfswagen wijzen.

Banden met een V profiel hebben in ieder geval een pijl dus ook een looprichting. Let hier op bij het monteren van de band of bij het verwisselen van een wiel. Het stuur- en rijgedrag kan door verkeerd monteren direct worden beïnvloed.

Bandenmaat veranderen

Wil je grotere velgen onder je bedrijfswagen? In veel gevallen is dat geen probleem. Let er wel op dat je bandenmaat ook anders wordt. Heb je nog een setje losse banden liggen voor bijvoorbeeld de winter kijk dan wel of deze op de velgen passen!

Als je van een kleine naar een grote velg gaat veranderd niet alleen je inchmaat maar ook de breedte van je band en de hoogteverhouding. Je band wordt dus breder en platter.

Het is belangrijk om vooraf uit te zoeken welke maat je nodig hebt. Als de bandenmaat verkeerd is dan kan de omtrek van de band veranderen. Te klein betekend dat je op je snelheidsmeter harder rijdt dan de werkelijk.

Bij een te grote omtrek, rijdt je langzamer volgens de kilometerteller en loop je het risico dat de band je wielkast raakt. Dit kan vooral gebeuren als je afslaat (instuurt) of een drempel neemt. In de onderstaande tabel zie je de dik gedrukte maat welke de originele maat is.

14 inch 15 inch 16 inch 17 inch 18 inch
175/65 R14 185/55 R15 195/45 R16
 185/65 R14  195/60 R15 205/55 R16
195/65 R15 205/55 R16 215/45 R17
 205/55 R16 215/45 R17 225/40 R18
 215/65 R16 225/55 R17 235/45 R18
 235/65 R17  245/55 R18